now is modern browser
  • English
  • Malaysia(MYR RM)

Sebagai Pemilik Kilang Kosmetik Halal: Bagaimana KL Capai Work-Life Balance?

Jul 11,2023 | Eiyma Jalil

Assalamualaikum semua!

KL ada cerita best ni. Ramai yang nak KL cerita topik ni.  Jadi director dalam satu kilang OEM kosmetik. Memang mengalahkan superhero lah, jaga kilang, jaga keluarga.

KL memang cakap dengan jujur, bukan senang nak capai work-life balance ni, tapi KL ada trick KL sendiri yang KL nak kongsi dengan semua orang.


Kilang Macam Sarang Lebah

Pertama sekali, KL nak cerita tentang kilang KL. Kalau nak tau, kilang KL ni macam sarang lebah. Semua orang bergerak laju-laju macam lebah sibuk. KL ada team yang hebat, dan KL sangat bangga dengan mereka. Tapi kadang-kadang, KL perlu ingatkan diri KL sendiri, "Eiyma, jangan lupa ada keluarga juga!"


Kena Hebat Jaga Kilang dan Keluarga

Jadi, KL dah decide yang masa yang KL ada bersama keluarga KL, KL akan sedaya upaya menggunakannya sebaik mungkin. Kalau KL balik dari kilang, KL nak jadi ibu dan isteri yang terbaik. KL nak spend quality time dengan anak-anak KL dan juga suami KL. Bukan setakat dalam jaga kilang je KL hebat, dalam jaga keluarga pun KL kena hebat juga!

#1. Susun Family Time dalam Jadual

Satu perkara yang KL buat untuk keep everything in balance ni, KL akan masukkan "family time" dalam jadual KL. Setiap minggu, KL allocate masa untuk buat aktiviti bersama keluarga.

Contohnya, satu hari dalam seminggu, KL dan suami akan bawa anak-anak pergi picnic atau main ke taman permainan. Kami akan lupakan sekejap kerja dan seronok-seronok bermain bersama.

#2. Organize Family Vacation

Selain daripada itu, KL juga rajin organize family vacations. Setiap kali cuti sekolah, kami akan pergi bercuti bersama-sama. KL suka buat research pasal tempat-tempat menarik untuk dibawa anak-anak. Bila sampai tempat tu, seronok tengok wajah anak-anak KL tersenyum sampai telinga. Itu yang paling KL sayang.

#3. Multitask Kerja Pejabat di Rumah

Masa kita dengan keluarga memang tak boleh disangkal pentingnya, tapi tak bermakna kita boleh tinggalkan kerja terbengkalai. KL bukan jenis yang suka kerja last minute, jadi KL akan plan dan organize kerja KL dengan baik.

Kadang-kadang, KL akan bawa kerja balik dan kerja sambil berbual dengan suami sambil tengok TV. Macam multitasking, kan? Kerja tetap kena siap, tapi takkan nak tinggal keluarga pula.

#4. Pembantu Rumah Banyak Membantu

KL juga tak malu nak minta bantuan. KL memang ada maid yang membantu KL dengan kerja-kerja rumah dan jaga anak-anak. Ini sangat membantu KL untuk kurangkan bebanan dan dapatkan lebih masa bersama keluarga.

Kadang-kadang, KL akan ajak suami masak bersama. Masak-masak sambil bergurau senda, siapa tahu boleh jadi chef selebriti kan? Heheheh.

Work-Life Balance Untuk Semua Pekerja

Tapi yang paling penting, kita kena ingat bahawa work-life balance bukan sahaja untuk KL, tapi juga untuk semua pekerja dalam kilang KL. KL berusaha untuk create environment yang supportive dan flexible.

KL encourage pekerja-pekerja dalam syarikat untuk spend time dengan keluarga. KL juga tegas tentang cuti dan waktu berehat yang patut.

KL juga akan adakan aktiviti makan-makan untuk semua pekerja dalam kilang. Macam "Appreciation Day" gitu. Kita akan jadikan kilang bukan hanya tempat kerja, tapi juga tempat yang boleh rapatkan hubungan sesama staff.


Kesimpulan

Akhir kata, work-life balance ni memang tak mudah, tapi bukan bermakna tak boleh dicapai. KL percaya yang bila kita ada perancangan dan komitmen, kita boleh berjaya. Jadi, jangan takut untuk ubah mindset dan start prioritize keluarga dalam hidup kita.

Keluarga tu satu amanah, jadi jangan tinggal mereka di belakang. Kalau KL boleh buat, inshaAllah, korang pun boleh!

 

L.O.V.E.,

KL.

Comment

Name
Email
Comment